fbpx
Home » Blog » 10 tips voor meer engagement

10 tips voor meer engagement

31 augustus 2015 Acquisitie

Wist je dat er wereldwijd meer dan 1.82 miljard social media gebruikers zijn? Er worden er in 2017 zelfs 2.33 miljard verwacht! Ook in Nederland is het aantal gebruikers van sociale media nog steeds groeiend.
Inmiddels is het onnodig om te zeggen dat Social Media een belangrijk onderdeel in je marketingplan moet zijn! Maar hoe kun je je publiek effectiever bereiken dan je concurrenten? Lees hier, in willekeurige volgorde,10 tips voor meer engagement:

10 tips voor meer engagement

10 tips voor meer engagement

 

1. “Wat zou jij doen?”

Stel je volgers vragen. Dit kunnen hele simpele vragen zijn (“wat zijn jullie plannen voor dit weekend?”) tot vragen over het product of de dienst. Zo zorg je voor interactie met je volgers. Dat is wat je wilt. Ook omdat de algoritmes van sociale netwerken bepalen of je wel of niet in het nieuwsoverzicht verschijnt. Hoe vaker iemand met jouw content engaged, hoe groter de kans dat hij nieuwe content van jou in zijn tijdlijn vindt.

2. Link de link.

Heb je een leuk artikel gedeeld op Twitter? Plaats dan een link dan ook op de andere social media die je gebruikt. Zo verbreed je ‘kansen’ op verkeer naar je website en komen meer mensen in contact met je merk. Zorg bij het delen van de content wel dat je aansluit bij de belevingswereld van je volgers. Rare foto’s van Facebook horen niet op Linkedin. Andersom is interessante vakliteratuur op Facebook vaak ongewenst.

3. Visuele elementen maken het verschil

Zorg ervoor dat je bij iedere blog of bij ieder artikel zorgt voor passend beeldmateriaal. Bij Facebook stijgt de interactie met 85% en bij Twitter is het retweetpercentage bij tweets met een plaatje maarliefst 35% hoger dan een tweet zonder! Er zijn meerdere tools hiervoor beschikbaar. Zelf maken we graag gebruik van Canva. Zo zie je maar weer: het oog wil ook wat.

4 Volg & word gevolgd.

Ga eens op onderzoek uit onder je volgers. Wie volgen zij nog meer? En door wie worden zij gevolgd? ‘Ons kent ons’ speelt hierbij ook een grote rol en is belangrijker dan je denkt! Denk aan de olievlek die zich langzaam uitbreidt.

5. Call to action

Actie Reactie. Daar draait het om bij social media. Zorg ervoor dat er door de lezers actie wordt ondernomen. ‘Lees de volgende tips’ of ‘Klik op de volgende link’. Erg simpel, maar o zo effectief! Schrijf in actieve taal en zorg voor werkwoorden in je call-to-action. Lees nog meer tips voor de ultieme call-to-action.

6. Laat je horen!

Kijk wat er onder je volgers speelt. Maar kijk niet alleen, reageer er op! Laat je horen! Zo krijgt je profiel een gezicht en bouw je meer naamsbekendheid op. En denk eraan! Doe geen SEATje! (een medewerker van de webcare afdeling van automerk Seat spamde iedereen die maar iets over auto’s tweette. Zo slecht dat het hilarisch was)  Wees oprecht geïnteresseerd en ga in gesprek, zoals je dat ook zou doen op een netwerk bijeenkomst. Onze stelregel: eerst de relatie dan de transactie.

7. Out of the Box

Wil je je onderscheiden van de rest? Denk out of the box! Geef je volgers een live kijkje in de keuken met Meerkat of Periscope. Haak in bij een event of gebeurtenis, gebruik advertentie templates eens creatief. Opvallen in de grote massa content is tegenwoordig lastig, maar als het je op een positieve manier lukt, kan dit je naamsbekendheid en reputatie positief beïnvloeden. Neem eens een kijkje bij de campagnes van de winnaars van de social media awards van het afgelopen jaar en laat je inspireren.

8. Less is more

Veel mensen denken dat hoe meer je post, hoe meer engagement dit oplevert. Dit hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Het kan er zelfs voor zorgen dat het alleen maar minder gaat worden! Bedenk dus goed wát je precies wanneer plaatst.

tips voor meer engagement:

 

9. Speel in op de actualiteit

Iets wat nu in de media is, scoort! Plan je altijd vooruit? Geen probleem! Check dan van te voren ‘bijzondere’ dagen zoals CAPSLOCKDAY!, De Week van de Smaak, No Make up day of het altijd zeer geliefde Prinsjesdag. Laat je creativiteit de vrije loop!

10. Check, check, dubbelcheck!

Voordat je iets plaatst, check de inhoud. Vooral als je een grap maakt moet het wel kloppen. Maar ook zo iets basaals als spel en grammaticale fouten zijn killing voor je geloofwaardigheid. Laat je teksten door een ander lezen en test je campagnes eerst intern. Niets is zo vervelend lezen als content waar vouten in voorkomen…

Nog meer tips voor meer engagement

Om te onderstrepen, hoe belangrijk contentmarketing is. Hier nog 6 manieren voor effectieve contentmarketing in 2015.


TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

2 reacties op dit artikel

  1. Harry Spaaks says:
    7 september 2017 om 06:56

    Misschien een handige tip:
    Geef de mensen die reageren op je blogartikel de mogelijkheid om zich te abonneren op het artikel. Als je dan reageert op hun reactie (aanbevolen) dan krijgen zij een melding dat er gereageerd is. Zo komen ze terug naar de website om te kijken en heb je opnieuw contact met hen.

    • TM Contact
      TM Contact says:
      8 september 2017 om 08:55

      Bedankt voor uw tip. We gaan er snel mee aan de slag!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *