Eerst randvoorwaarden goed regelen, dan starten met social media.

Enige tijd geleden las ik op Frankwatching.nl een interessant artikel van Ingrid Archer van SpotonVision, over waarom je als bedrijf in B2B nog maar niet moet beginnen met social media. Ik denk dat ze gelijk heeft. Om zoveel mogelijk uit je social media activiteiten en contentstrategie te halen, is het enorm belangrijk om ook alle randvoorwaarden zoals een goede website, een goed linkedIN profiel en een goede strategie op orde te hebben. Lees hieronder een samenvatting van het artikel en doe er je voordeel mee. Ik vind het erg leuk als je een reactie achter laat.

Doelgroep
“Onze klanten maken geen gebruik van social media!”, hoor je ondernemers die zich richten op B2B bedrijven vaak zeggen. Toch vinden ze vaak wel dat ‘ze wat moeten’ op het gebied van social media. Je moet er wel klaar voor zijn. Er valt online niet veel te zoeken als je zelf niets toe te voegen of te delen hebt.
Om te beginnen zet je een hele goede stap, door eerst eens te experimenteren en vooral te luisteren. Kijk gewoon eens goed rond hoe anderen het doen. Start vooral niet als je de onderstaande zaken niet op orde hebt.

1. Geen talent en geen budget
Je hebt vele talenten in huis, maar schrijven of video’s maken is nou net niet jouw grootste vaardigheid. Of je hebt echt geen budget. Contentcreatie vergt wat talent. Als je dat niet in huis hebt, of als je geen budget hebt om relevante content te maken, dan kun je beter niet starten. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om op zoek te gaan naar talent binnen je eigen organisatie of netwerk. Je kunt natuurlijk ook altijd iemand inhuren die dit voor je doet.

2. Website niet up-to-date
Als je website niet is bijgewerkt, dan kun je dat beter eerst aanpakken. Als je social media inzet om conversie te realiseren en echt iets te delen, is de website de hub voor alles wat je doet. Het liefst bevat een website verschillende soorten van informatie, voor ieder wat wils: video, tekst of mogelijkheden tot interactie, bijvoorbeeld in een blog. Je wilt immers waarde bieden aan die webbezoeker, jouw mogelijke klant!

3. Profielen niet bijgewerkt
Wanneer de LinkedIn-profielen van de ‘gezichten’ van het bedrijf  niet zijn bijgewerkt, kun je ook deze basics beter eerst in orde maken. Denk hierbij aan de profielen van iedereen in de directie, de sales en andere externe functies. Bovendien kun je pas social media voor je bedrijf inzetten als je al eens hebt gewerkt met de verschillende platforms. Begin daar dus voor jezelf eerst mee.

4. Geen tijd
Heb je absoluut geen tijd? Dan kun je beter niet beginnen. Om social media in te zetten heb je plannen nodig en bovendien content, artikelen, blogposts, video’s, noem maar op. Het gaat om meer dan alleen maar een paar keer iets online posten.

5. Geen draagvlak
Je organisatie wil je niet ondersteunen. Als er om wat voor reden dan ook geen draagvlak is, dan kun je beter eerst eens wat ‘best practices’ verzamelen en een plan maken voor hoe je dat draagvlak dan wel krijgt. Je kunt het niet alleen.

Pas op voor de beginnersfouten
Kies niet eerst de techniek, maar eerst je doelgroep. Kijk waar jouw potentiële klanten vertegenwoordigd zijn en pas daar je strategie op aan. Zeg dus niet: Ik wil op Facebook, hoe doe ik dat? Maar kijk of de doelgroep daar is en zo ja, zet dan een Facebookpagina op. Bedenk dan wel goed wat er op deze pagina te halen is voor de bezoekers. Daarnaast moet je er ook klaar voor zijn om iets te doen met de reacties. Dat is immers waarom je met social media bent begonnen. Om in contact te komen met je doelgroep(en).

Alles op de rit?
Heb je alles op de rit? Met andere woorden: heb je onderzocht waar jouw doelgroep het meest mee geholpen is? En heb je een plan gemaakt waarin je duidelijk hebt wat je wilt bereiken, wat je gaat delen en hoeveel tijd je eraan gaat besteden? Dan is social media een prachtig middel om jouw activiteiten kracht bij te zetten, sterker nog, een onmisbaar middel, ook in B2B. Het is echt een misverstand om te denken dat jouw doelgroep, de B2B koper, niet online zit. Er zijn vele studies en onderzoeken gedaan onder B2B-kopers en die wijzen allemaal naar dezelfde richting. Of het nu artsen, boeren, bankdirecteuren of IT-managers zijn: Online kun je ze vinden.

Acquisitie ANNO NU
TM Contact helpt bedrijven met acquisitie anno nu. Anno nu kan een bedrijf niet meer zonder plan om verkoop doelen te realiseren. Anno nu bieden de verschillende sociale platformen kansen aan ieder bedrijf om meer en sneller resultaat uit acquisitie te realiseren. En anno nu blijft persoonlijk telefonisch contact onmisbaar voor het maken van verkoopafspraken. Hoe ga jij om met acquisitie anno nu?

Bron: link naar het originele artikel