fbpx
Home » Blog » De 9 basisstappen uit het verkoopproces

De 9 basisstappen uit het verkoopproces

05 februari 2015 Acquisitie

De 9 basisstappen uit het verkoopproces zijn cruciaal. Want verkopen is voor ieder bedrijf van levensbelang. Want zonder omzet geen bedrijf. Zo simpel is dat. Dat verkopen veel mensen bezig houdt blijkt ook wel uit de ontelbare boeken en websites die erover geschreven worden. Er zijn trainingen en opleidingen. Er zijn coaches die je helpen en er worden talloze blogs over geschreven. Zo ook deze.

In onderstaande infographic is het verkoop prosellingces helemaal uitgekleed en in 9 basale stappen verdeeld. Doe jij er je voordeel mee?

Stap 1: zorg voor vertrouwen

Vertrouwen is er nooit zomaar. Dat moet groeien. Focus je eerst op het aangaan van een relatie en pas later op het verkopen van je product.

 

Stap 2: laat je prospect 90% van de tijd aan het woord

Door je klant aan het woord te laten achterhaal je bijzonder veel informatie. Door het stellen van de juiste vragen laat je hem of haar bovendien goed nadenken over wat precies de wensen zijn ten aanzien van jouw product of dienst. Op het moment dat jij aan het woord komt, heb je natuurlijk een aanbod op maat gereed. In het boek opdrachtgever gezocht, lees je welke vragen je kunt stellen om zoveel mogelijk informatie boven tafel te krijgen. 

Stap 3: Wees transparant

Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Mensen zijn allergisch voor verborgen kosten of extra verplichtingen. Ook doen alsof je niet aan het verkopen bent terwijl het wel je doel is, is funest voor de relatie die je opbouwt. Als jij eerlijk bent, is de ander ook eerder geneigd om dit te zijn.

Stap 4: Verkoop geen ijs aan eskimo’s

Bied je een dienst aan met een contract voor langere tijd? Verspil dan geen energie aan klanten die nog drie jaar vastzitten aan hun huidige leverancier. Zorg dat je contact houdt en dat je een half jaar voordat het contract afloopt aan tafel komt. Én wéét welke mensen op jouw product of dienst zitten te wachten. Niet iedereen is je doelgroep.

Stap 5: Blijf optimistisch

Bij verkopen en acquisitie hoort het dat je heel vaak ‘nee’ te horen krijgt. Laat je niet uit het veld slaan. Het is echt part of the job. Bekijk het positief en leer van iedere ‘nee’. Wat had je beter kunnen doen? Wanneer hadden ze wel ja gezegd? Verbeter je presentatie, je propositie of je social skills en ga er de volgende keer gewoon weer voor.

Stap 6: Neem een actieve houding aan

Wanneer je met klanten of prospects spreekt, ga staan! Je hebt betere gesprekken wanneer je een actieve houding aanneemt. Onbewust heeft het invloed om je gemoedstoestand. Vooral bij lastige gesprekken of wanneer je iemand moet overtuigen helpt het volgens wetenschappers wanneer je staat tijdens een telefoongesprek. Nog een tip: Glimlach eerst voordat je het telefoonnummer intoetst. Je klinkt echt aardiger door deze glimlach. Kost niets en geeft betere resultaten.

Stap 7: Follow up follow up Follow up

Jij wilt graag iets verkopen dus jij moet de mensen bij de les houden. En alleen jij bent er verantwoordelijk voor dat de deal gesloten wordt. Dat betekent natuurlijk niet dat je iemand iedere dag moet lastig vallen of hij je aanbieding al bekeken heeft. Maar het geheim van een goede verkoper ligt voor een belangrijk deel ook zeker in de opvolging na het telefoongesprek.

Stap 8: Geef je prospect tijd om te beslissen

Jij wilt natuurlijk graag duidelijkheid over een nieuwe deal. Niet meer dan logisch. Bewaar je geduld. Benader je kopende prospect zoals je dat zelf prettig zou vinden. Om aan beide kanten duidelijkheid te verschaffen is het uiteraard wel zinvol om na het aanbieden van de offerte vast afspraken te maken over het vervolgtraject. Dan is het voor iedereen maar duidelijk. Wel zo prettig

Stap 9: Cijfers spreken

Dat je vaak nee zult horen hebben we net besproken. Maar weet je wel hoe veel ‘nee’s’ je nodig hebt voor een ja? Maak hier een berekening van. Dan weet je ook hoeveel prospects je moet benaderen om je doelen te realiseren. Zo wordt je salestraject een stuk voorspelbaarder.

Succes!

verkopen-in-negen-stappen

Samen met TM Contact deze stappen zetten? Wij lopen mee!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Eén reactie op dit artikel

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *