fbpx
Home » Blog » Kan telefonische acquisitie in 2018 nog wel?

Kan telefonische acquisitie in 2018 nog wel?

24 november 2015 Acquisitie

Acquisitie in 2018

Is telefonische acquisitie nog wel van deze tijd? Wij vinden van wel! Toch verschillen de meningen over telefonische acquisitie nogal. Maar waardoor komt dat nou? In dit artikel geven we een voorzetje, maar we zijn ook erg benieuwd naar uw mening over telefonische acquisitie. Vindt u telefonische acquisitie in 2018 nog steeds een doeltreffend middel om potentiële klanten te benaderen? Of pakt u het in dit digitale tijdperk heel anders aan?  Onderaan deze pagina hebben we een enquête voor u klaargezet.

Koude en warme acquisitie?

Steeds meer bedrijven maken gebruik van social media en laten koude acquisitie achterwege. Ten minste, dat zeggen ze.  Maar wanneer spreek je van warme acquisitie? En levert dat per definitie meer op? Ook lijken er meer nadelen dan voordelen te zijn aan koude acquisitie. Toch kijken wij daar anders tegenaan! Wij zien vooral goede resultaten als verschillende middelen in combinatie worden gebruiktacquisitie in 2018

Voordelen telefonische acquisitie:

  • Zorgt voor continuïteit van je omzet
  • Het is relatief goedkoop
  • Je kunt de doelgroep rechtstreeks en heel gericht benaderen
  • Als je het structureel doet kan je met heel veel nieuwe mensen spreken
  • Krijg direct een feedback
  • Vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf
  • Kom bij bedrijven binnen waar je anders niet binnen kunt komen
  • Met behulp van alle informatie online, kom je goed beslagen ten ijs.

Nadelen telefonische acquisitie:

  • Het vergt tijd en energie
  • De kosten voor afspraken zijn hoog
  • Je kent je gesprekspartner niet
  • Het is moeilijk te bepalen waar de behoeftes liggen van de prospect
  • Het traject is langer dan warme acquisitie

Uit vele onderzoeken blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking zich ergert aan een telefonische benadering van bedrijven. De afschuw tegen telefonische acquisitie is zowel bij jongeren als ouderen hoog. Maar waarom blijven bedrijven toch gebruik maken van telefonische acquisitie en blijven zij dit ook nog doen na 2018?
Telefonische acquisitie in 2018 is simpelweg een effectieve, snelle en succesvolle manier van verkopen. In vergelijking met andere vormen van verkoop is voor telefonische acquisitie geen hoge investering nodig. Je hebt direct persoonlijk contact met de beslisser, hebt even een paar minuten de aandacht van je prospect en je kunt informatie verzamelen die je online niet zo snel zult vinden.

Niet bang voor een blauwtje

Lang niet iedereen is goed in telefonische acquisitie. Dit moet wel een beetje in je zitten! Je moet een vlotte babbel hebben en natuurlijk positief blijven. Ieder gesprek weer in gaan met het enthousiasme alsof je je verhaal voor het eerst vertelt. En niet bang zijn om een blauwtje te lopen en kunnen gaan voor de uiteindelijke doelstellingen helpen ook mee. Een goede voorbereiding is essentieel en daarvoor kan je alle beschikbare online informatie heel goed gebruiken. Zorg dat je weet wat je wilt zeggen (vooruit, een belscript) en oefen van te voren een paar keer goed met je collega of voor de spiegel. Weet wie je belt. Bekijk van te voren altijd even de website van je potentiële klant.

Bewijs het tegendeel

Wanneer je belt, ga er dan vanuit dat de persoon aan de andere kant van de lijn bij voorbaat al denkt dat je een slechte voorbereiding hebt gedaan, dat je niet luistert en zo snel mogelijk een deal of afspraak wilt scoren. Zorg voor een goede openingszin, maar vooral: luister naar je prospect. En blijf jezelf! Dat is misschien nog wel het belangrijkste. Ga echt het gesprek aan en doe je niet anders voor dan je bent. Je zult zien dat de andere kant dan ook ontdooit. Juist dan ontstaan de leukste gesprekken en is de basis voor een zakelijke relatie gelegd.

 


TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *