Home » Blog » De AVG en telefonische acquisitie in 2018

De AVG en telefonische acquisitie in 2018

21 december 2017 Acquisitie

AVGTelefonische acquisitie in 2018

Geruchten dat per 25 mei 2018 telefonische acquisitie verboden wordt door de nieuwe wet van de Europese Unie. Die horen wij vaak de laatste tijd. Telefonisch acquisitiebureau? Maak je je geen zorgen om de AVG dan?

Het antwoord hierop is nee, niets meer en niets minder.

Het verbazingwekkende is eigenlijk dat we het hierbij met name over bedrijven hebben die niet aan telefonische acquisitie doen. Het zijn geen gespecialiseerde acquisitiebureaus, maar ze beweren allemaal dat het straks helemaal geen zin heeft om een bedrijf op te bellen met acquisitie als doel. Je moet dan zogenaamd bij hen zijn, want zij doen het op een andere manier, een betere manier, een veel efficiëntere manier. Wij begrijpen ook dat er ondernemers zijn die simpelweg geen tijd hebben om 50 telefoontjes per dag te plegen om één à twee verkoopgesprekken in te plannen. Dat geeft ook niet. Ondernemen is hard werken en wij ondersteunen onze mede-ondernemers met het leggen van contacten en het realiseren van deze verkoopkansen.

Maar weer terug naar AVG

Er is maar één autoriteit in Nederland op dit gebied. De Autoriteit Persoonsgegevens kan hier uitspraak over doen en je adviseren over wat er straks gaat veranderen. Ons advies is om contact met hen op te nemen, mocht je je afvragen of jouw bedrijf straks wel of niet aan de nieuwe regels/wetten voldoet. De instantie is elke dag van 10:00 tot 12:00 uur bereikbaar.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming, afgekort de AVG. Dit is een wet aangenomen door de Europese Unie, ter vervanging van de oude wet van Wbp, welke sinds 1995 in Nederland geldt.

Op dit moment heeft elke lidstaat een eigen privacywet. Deze landelijke wetten zijn dan wel gebaseerd op wat er in Brussel in 1995 is besloten, maar ieder land heeft op dit moment de vrijheid om hier eigen aanpassingen aan te brengen. De AVG daarentegen zal straks voor alle lidstaten hetzelfde zijn.

De Europese privacyrichtlijn

De Europese privacyrichtlijn van het jaar 1995 werd vastgesteld toen het internet nog niet zo geëvolueerd was als nu. Je kunt je voorstellen dat er sinds 1995 behoorlijk wat veranderd is. Er zijn talloze bedrijven die massaal gegevens over ons verzamelen en maar al te graag aan derden doorverkopen. Denk aan Facebook, Google, Instagram etc. Allemaal Big Data verzamelaars. Maar ook jij, als ondernemer, verzamelt wellicht gegevens via je website, crm, google analytics, etc. Daarom is de Europese privacywetgeving herzien. Dit om misbruik van gegevens te voorkomen.

Om concreet te zijn, praten we over persoonsgegevens, zakelijke gegevens, telefoonnummers of e-mailadressen. Deze vallen allemaal onder de bescherming van deze wet. En dit betekent dat deze gegevens alleen gebruikt mogen worden voor het doel waar deze voor gecreëerd zijn. Denk aan het opnemen van een e-mailadres in een nieuwsbrief, terwijl het bedrijf, of persoon zich nooit heeft aangemeld.

Algemene bedrijfsgegevens zijn uiteraard geen persoonsgegevens. Mocht je toch de naam weten van de eigenaar, manager, wie je ook wilt spreken, mag je dus gewoon het algemene nummer bellen en vragen of je ze je door willen verbinden. Vervolgens kun je vertellen waarom je belt. Naast het verzamelen en gebruiken van de gegevens, heb je ook andere verplichtingen. Je moet kunnen aantonen dat de door jou verzamelde gegevens veilig zijn opgeslagen en dat derden hier geen toegang tot hebben. Ook moet je klaar staan om een verzoekaanvraag voor toelichting over de gegevens te behandelen. Je moet dan kunnen aantonen over welke gegevens je beschikt en hoelang je deze gegevens bewaart. Mocht het bedrijf of de persoon het hier niet mee eens zijn, dan moet je zijn/haar verzoek tot verwijdering van deze gegevens ook meteen doorvoeren.

Koude acquisitie anno 2018

Wij maken ons in ieder geval geen zorgen. Wij zijn inmiddels 12 jaar gespecialiseerd in koude acquisitie. Dit doen wij met veel liefde en dit zullen wij ook blijven doen. Persoonlijk contact was al belangrijk, maar het gaat steeds meer prioriteit krijgen. Dit vinden wij en jij hopelijk ook. En samen kijken wij hoe we voor jou kwalitatieve verkoopafspraken kunnen maken om jouw bedrijf van continuïteit en groei te voorzien.


TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *