Home » Blog » De 31 online marketingtips voor 2015

De 31 online marketingtips voor 2015

08 januari 2015 leestips

31 marketingtips door TM Contact online marketing acquisitie social media Lees ze hier: de 31 online marketingtips voor 2015.  Ga vanaf vandaag iedere dag met één van de volgende tips aan de slag. Wel doen, hè?

TIP 1: Communiceer je waardepropositie
Voeg je waardepropositie toe aan je sociale profielen. Help je klanten te begrijpen waarvoor ze bij jou terecht kunnen. En dat betekent keuzes maken en dus ook bepaalde zaken NIET noemen. Hoe duidelijker jij bent, hoe beter je klanten begrijpen wat je doet.

 

beeld_tip_1_spredfast

 

TIP 2 : verbeter SEO-resultaten
Je gebruikt ‘m vast al als je een WordPress site hebt, maar ik noem hem nog maar een keer: YOAST! Met deze plugin bepaal je welke informatie wordt getoond bij de zoekresultaten en help je Google bij het indexeren van je site. Neem de tijd om voor elke pagina die je publiceert ook de velden van de plugin even in te vullen. Dat is de tijd echt dubbel en dwars waard.

beeld-tip_2

TIP 3: Gebruik call-to-actions in je socialmediaposts
Mensen worden graag geholpen wanneer ze lezen. Gebruik call-to-actions om je lezer te triggeren de volgende stap te zetten. Formuleer duidelijk. Wat vinden mensen achter de klik? Een paar tips voor een goede call-to-action:

  • Gebruik een werkwoord: Klik, Ga, Win, Geef, Maak.
  • Promoot het voordeel en niet het product: “Kom hoger in Google”, “Doe lachend je
  • boekhouding”, “Verwelkom nieuwe klanten”, etc.
  • Stel een vraag.
  • Slechts één actie of aanbieding per call to action.

TIP 4: Snelle oplossingen zijn vaak niet de beste
Door de ontwikkelingen op de verschillende platformen moet je straks gaan betalen voor bereik onder je fans. Als je toch al weet dat je maar een klein deel van je publiek bereikt, dan wil je in elk geval echte mensen met je merk in contact laten komen. Toch? Zwicht dus niet voor aantrekkelijke aanbiedingen voor extra volgers of fans.

TIP 5: Stimuleer reactie
Nodig mensen uit om te reageren op je content. Toch klinkt dat soms makkelijker dan het is. Hoe kan het toch dat op sommige sites leuke en interessante discussies ontstaan en op de andere blogs helemaal niets gebeurt? Sites waar veel interactie plaatsvindt, hebben een aantal zaken met elkaar gemeen:

  • Deze sites worden goed gelezen (veel traffic) en ze hebben ook veel trouwe lezers.
  • Er wordt kwalitatief goede content gepost (en dus gewaardeerd).
  • Er wordt op een respectvolle manier met elkaar omgegaan, ook bij negatieve feedback.
  • De lezers voelen zich aangesproken door de content.

TIP 6: Deel content van anderen
Contentcuratie past vaak prima in een social strategie. Het helpt je relevante content te delen zonder het zelf te hoeven produceren. Het laat zien met welke onderwerpen jij je bezighoudt en dat je je verdiept in je vakgebied. Denk wanneer je content deelt aan de volgende drie zaken:
Wanneer is de content gemaakt? Content van meer dan een jaar oud, kan echt al flink verouderd zijn. Check dit.

  • Wie heeft de content geproduceerd? Weet wie de producent is en ook wat hij of zij nog meer heeft geschreven. Past dit bij jou en jouw bedrijf?
  • Past het bij je doelgroep? Er is zoveel content beschikbaar. Is het echt de moeite van het lezen waard? Help je je doelgroep echt met deze content?

Als je al deze vragen positief kunt beantwoorden, dan is er maar één mogelijkheid: delen!

 

TIP 7: Varieer
Varieer met verschillende typen content om interessant te blijven voor je fans en volgers. Wissel blogs af met video’s, podcasts en infographics. Dat houdt het overigen ook leuk voor jezelf!

TIP 8: Maak je merk menselijk
Mensen die online engagen met een merk willen toch graag het gevoel hebben te communiceren met een persoon. Reageer via sociale media zoals je bijvoorbeeld ook aan de telefoon zou doen. Dat helpt je om de menselijke toon te vatten. Communiceer niet alleen maar via standaard ingestelde berichten.

TIP 9: Noem je sociale netwerken op corporate uitingen
Het lijkt een open deur, maar check eens of je belangrijkste socialmediakanalen ook op offline corporate uitingen vermeld staan. Maak de verbinding tussen online en offline.

In-31-dagen-succesvoller-met-social-media-marketing-e1418641275372TIP 10: word publisher op Linkedin
Sinds dit jaar is het mogelijk om ook zelf artikelen te plaatsen op Linkedin. Klik wanneer je een update wilt plaatsen op het ‘pen-icoontje’ en je kunt een artikel schrijven en opmaken. Door deze wijze van publiceren, vergroot je je zichtbaarheid en kun je werken aan je expertstatus.

 

TIP 11: Maak je eigen afbeeldingen
Om je blogs en socialmediaposts aantrekkelijker te maken, kun je natuurlijk gebruik maken van stockfoto’s. Je kunt ook zelf mooie afbeeldingen maken. Heb je Canva.com al ontdekt? Gratis of voor enkele euro’s maak je de leukste afbeeldingen gewoon zelf. Met een beetje geduld kun je ook een e-book mooi opmaken en in pdf downloaden. Toch beter dan die soms genante stockfoto’s.

Maak-je-eigen-afbeeldening

TIP 12: Maak gebruik van trending content
Speel in of doe mee met trending topics op sociale media. Of beter nog: de trending topics binnen jouw community. SocialSensr heeft een hele mooi tool: de trendswidget. Deze laat zien welke content er binnen jouw community populair is. Nu hoef je alleen nog creatief te zijn met het verpakken van je boodschap.

TIP 13: Organiseer je workflow
Als online- en socialmediamarketeer heb je enorm veel op je bord en speelt de waan van de dag een belangrijke rol. Maak een plan voor de indeling van je tijd. De tijdbesteding per week van een socialmediamarketeer zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
Wat ik de afgelopen jaren wel heb geleerd is dat het maken van en het werken volgens een goede planning je vele malen productiever maakt. Vanaf vandaag gewoon doen dus!

organiseer je workflow

TIP 14: Hoe ga je om met negatieve feedback?
We weten allemaal dat het niet alleen maar koek en ei is in de wereld van social media. Maar hoe ga je eigenlijk om met negatieve reacties? In dit artikel vind je vier goede tips:
Formuleer een policy en maak deze openbaar, dan zijn de omgangsvormen voor iedereen duidelijk.

  • Modereer voorzichtig, voorkom een gevoel van censuur.
  • Reageer verstandig. Blijf altijd beheerst, je wil niet belanden in een vervelende catfight.
  • Respecteer feedback. Niet iedereen zal het altijd met je eens zijn en negatieve feedback kan je ook helpen je dienstverlening te verbeteren.

TIP 15: Optimaliseer je website voor mobiel
Als we de trendwatchers mogen geloven, dan wordt 2015 het jaar van ‘mobiel’. Of deze voorspelling nu uitkomt of niet: een goede mobiele ervaring voor je doelgroep is essentieel, gezien het grote aantal mensen dat via mobiele apparaten over het web surft.

TIP 16: Adverteer op Facebook
Tegenwoordig moet je adverteren om de fans van je pagina te bereiken. Facebook geeft de berichten van pagina’s een lage prioriteit in de tijdlijn van gebruikers. Maar weinig van je fans zullen je berichten nog als organisch resultaat in hun timelime vinden. Wil je als bedrijf zichtbaar zijn voor je fans? Dan zul je daarvoor moeten betalen.

TIP 17: Analytics, analytics, analytics
Tijd besteden aan online communicatie is prima zolang het rendement oplevert. Analyseer je activiteiten. Voor websitegerelateerde zaken kun je niet zonder Google Analytics. Voor je effectiviteit op sociale media zul je een dashboard moeten gebruiken, bijvoorbeeld SocialSensr, Hootsuite of SproutSocial.

TIP 18: Hoe social is jouw business?
Social media is niet alleen iets van de marketingafdeling. Sociale media zijn een communicatiemiddel en als zodanig voor alle afdelingen binnen de organisatie te gebruiken om gestelde doelen te realiseren. Vooral voor verkoop, HRM en de klantenservice is er rendement te behalen met het goed inzetten van social media.

TIP 19: Hoe zit het met je eigen skills?
Bezit je de benodigde skills om met succes je organisatie te helpen online goed te presteren? Wat kan beter of over welk onderwerp zou je meer willen weten? Begin eens met het lezen van artikelen op internet. Er is veel kennis aanwezig om te starten met het werken aan betere online vaardigheden.

TIP 20: Gebruik een tool om content te cureren
Ga op zoek naar een tool om je te helpen bij het cureren van content. Er zijn er vele te vinden. In deze tools is het vaak mogelijk om te zoeken op onderwerp en zo gemakkelijk content te vinden die past bij je doelgroep. Zelf maak ik gebruik van Feedly en de discover functie in SocialSensr. Je kunt ook eens kijken naar Scoop.it.

TIP 21: User generated content iets voor jou?
Betrokkenheid van vooral de jongere doelgroep kan je een boost geven door hen op te roepen iets van henzelf te delen. Vooral foto’s doen het vaak goed. Maar ook tips, uitspraken of video’s zijn hiervoor uitermate geschikt. Mooie voorbeelden van user generated content capagnes zijn die van KLM, Ikea en Go PRO.

TIP 22: Zeg het met een audiocard
Met de nieuwe cards functionaliteit in Twitter is er een scala aan mogelijkheden bij gekomen om je Twitter posts te laten opvallen. De nieuwste mogelijkheid is het delen van een soundcard. Je kunt audiofragmenten uit je Soundcloud account delen als een Twittercard. Je kunt hier vast wel een leuke toepassing voor bedenken. Hier nog een handige link die de werking van twittercards nog eens goed uitlegt.

TIP 23: Plan je #hashtag
Maak een hashtag-plan per platform. Hashtags worden vooral gebruikt om mensen buiten je community te bereiken en om berichten beter vindbaar te maken. Toch is het niet zo dat op ieder platform de hashtags even succesvol zijn. Doe eens onderzoek naar de best scorende hashtags per platform en leg die vast. Dan kan iedereen die post namens de organisatie dezelfde hashags gebruiken en hoeft er niet meer nagedacht te worden welke nu weer te gebruiken.

TIP 24: Benchmark je site in Google Analyticsdh-ga-benchmarking
Sinds september in het weer mogelijk om in Google Analytics je eigen site te vergelijken met anderen in je bedrijfstak met de Benchmark functionaliteit. Dit geeft je mooie inzichten in hoe je je online strategie kunt verbeteren. Je kunt zien hoe jouw site presteert ten opzichte van anderen op basis van channels (social, email en display), location en devices (desktop, tablet, mobiel)

TIP 25: To youtube or not to youtube?
Video is een zeer effectief communicatiemiddel gebleken. Youtube is hét distributiekanaal als het om video gaat. Youtube is niet voor niets na Google de grootste zoekmachine. Ook als onderdeel van een online campagne kan Youtube bijdragen aan het realiseren van doelstellingen. Toch vereist het discipline om een succes te maken van videomarketing. Een paar tips:

  • Maak video een vast onderdeel van je werkzaamheden en ontwikkel een vaste routine.
  • Besteed tijd aan het optimaliseren van je Youtube-kanaal, zodat het goed vindbaar is en blijft.
  • Wees tevreden met het resultaat. Een video met een goede boodschap maar iets mindere kwaliteit werkt ook!
  • Zorg voor regelmatige nieuwe updates.
  • Gebruik je andere sociale kanalen om je video’s te promoten en te engagen met je publiek.

MAAR LET OP!! Ook Facebook en Twitter hebben eigen videodiensten. En juist van native video zijn de resultaten qua conversie en engagement heel goed. Dat komt doordat de gebruikers ervaring van native video beter zijn. Denk daar eens over na als je met video aan de slag gaat en duik niet gelijk alleen maar op Youtube.

TIP 26: Content onder controle?
Bij het uitvoeren van een goede contentstrategie komt veel kijken. Er moet veel gebeuren en successen zijn maar kort houdbaar. Zorg voor een strakke werkwijze en planning. En volg die. Probeer slim met je content om te gaan. Wat kun je nog hergebruiken? Maak van een video ook een blogpost. Neem je best gelezen artikelen van de maand mee in je nieuwsbrief. Bundel een aantal artikelen over strategie tot een e-book. Door slim te werken kun je meer gedaan krijgen in de beschikbare tijd.

TIP 27: Stel haalbare doelen
Ambitieus zijn we allemaal. En we hebben een doel voor ogen waar we graag naartoe willen werken. Maar pas op voor overmoed. Niet werkt zo demotiverend als werken aan een doel dat je toch niet kunt halen. Je kunt beter twee keer in een jaar je doelen naar boven bijstellen dan één keer naar beneden. Bedenk eens wat het doet met de teamspirit. Naar haalbare doelen toe werken is veel leuker.

TIP 28: Kwaliteit duurt het langst
Ik heb het bijna in alle trendlijstjes voorbij zien komen: kwaliteit wordt steeds belangrijker. Op alle fronten. Kwaliteit van je community, maar ook de kwaliteit van je content. Doordat steeds meer bedrijven zich gaan bezighouden met contentmarketing, zal de hoeveelheid content ook drastisch toenemen. Consumenten krijgen dus geweldige hoeveelheden content over zich heen. Er is maar weinig tijd om alles ook met aandacht te lezen en te bekijken. Om de kans dat je content toch wordt geconsumeerd te vergroten, moet je laten zien dat je kwalitatief goede content maakt. Doe dus liever een ding heel goed dan alles maar een beetje.

TIP 29: Stuur bij en maak keuzes
Wat voor het ene bedrijf of bij die ene doelgroep werkt, hoeft bij de andere helemaal niet het geval te zijn. Durf keuzes te maken als iets niet werkt. Als je zeker weet dat je er alles aan hebt gedaan om iets te laten werken en het komt niet van de grond? Stoot het af en ga op zoek naar iets dat wel werkt. Of het nu gaat om een campagne, een nieuwe markt of een socialmediakanaal. Maak een plan, voer uit, stel bij en maak keuzes.

TIP 30: Jonge doelgroep, eigen netwerken
Jongeren hebben hun eigen wensen, hun eigen belevingswereld, hun eigen trends en ook hun eigen sociale netwerken. Wil je deze groep jongeren bereiken, ontdek dan op welke netwerken zij zich bevinden. Instagram is nu zo’n opkomend netwerk en ook Snapchat is onder jongeren populair. Je zult zien dat de komende jaren er steeds meer niche-netwerken bij komen. Dat maakt het voor marketeers lastiger mensen te bereiken. Houd het media landschap dus nauwlettend in de gaten.

TIP 31: Just do it
Als marketeer zijn we dol op het maken van strategieën en campagnes. Ook wordt er van ons verwacht dat we met regelmaat rapporteren en analyses maken. Natuurlijk, dat is ook echt belangrijk. Maar uiteindelijk is er nog nooit een plan geslaagd zonder een goede uitvoering. Neem je dit jaar voor om vooral te doen! Stuur bij als het nodig is, en rapporteer wanneer gewenst. De grootste successen haal je door gewoon flink aan het werk te gaan!
Fijn 2015!

Ik schreef dit artikel in opdracht van SocialSensr en het werd eerder gepubliceerd op Frankwatching.

Ook ben ik geïnterviewd door Jelle Drijver over dit artikel. Luister de Podcast 004 hier

Weet u meer marketingtips? Laat het ons weten!


TM Contact
TM Contact

TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.


Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *