Home » Blog » Een goed belscript is geen belscript

Een goed belscript is geen belscript

04 februari 2013 Acquisitie

prop_papier1

Een goed belscript is geen belscript

Telefonische acquisitie is een van de lastigste en vervelendste communicatiemiddelen binnen een bedrijf. Maar wel het middel om jouw nieuwe klant direct aan te spreken! De meeste mensen wensen niet ongevraagd gestoord te worden, maar als jij op de juiste manier telefonische acquisitie doet, zal je zien dat het zeker effectief is. Waar het helaas vaak mis gaat, is al bij het belscript. We zeggen altijd:

“Een goed belscript is geen belscript!”

Een bedrijf persoonlijk bellen is meer dan alleen een verhaaltje voorlezen. Je moet een gesprek hebben met de klant, anders leeft het niet. Een goed belscript is alleen een handvat voor het gesprek. Na een aantal gesprekken moet je zelf de passie voor het product of dienst kunnen overbrengen aan de telefoon. Je kent het verhaal dan perfect en zo kunnen de klanten geworven worden.

Hieronder een paar handvaten om met een ‘goed belscript’ aan de slag te gaan.

Het begin

Vaak heb je moeite met het begin. ‘Hoe moet ik beginnen? Wat moet ik dan zeggen?’ Maar bekijk deze situatie eens als je zelf mensen ontmoet? Hoe begroet jij dan jouw klant? Doe dit dan ook aan de telefoon. Stel je netjes voor. Doe dit alleen niet zo snel als anders, zo geef jij de gesprekspartner de tijd om even te wennen en goed te luisteren. Anders blijft de naam namelijk niet hangen.

Luisteren

Luister goed naar jouw gesprekspartner. Luister naar wie jij aan de lijn hebt en noteer dit. Wees niet bang om te vragen of je wel de juiste gesprekspartner aan de lijn hebt. Anders kan jij straks het verhaal 3 keer uitleggen.

Bel ik gelegen?

Een van de meest vergeten vragen van deze tijd. ‘Bel ik gelegen?’ Het is zeker netjes om altijd deze vraag te stellen. Je valt namelijk wel zomaar ergens binnen. Het is al heel fijn dat jouw gesprekspartner zomaar tijd voor jou wil vrijmaken.Een goed belscript is geen belscript

 

Reden van telefoontje

Waarom bel jij en wat kan jij leveren aan het bedrijf. Probeer dit in korte bewoordingen te vertellen. Je hebt namelijk maar kort de tijd. Je kan hierbij ook vertellen waarom jij dit bedrijf hebt gekozen om te bellen. Dat maakt het zeker persoonlijker. Vertel dan wat jij wil overbrengen waardoor mensen willen luisteren.

Blijf zakelijk

Blijf beleefd en blijf correct. Ga niet zomaar je of jij zeggen als dat niet is afgesproken. Er blijft altijd een zakelijke afstand. Veel mensen waarderen het namelijk niet als je zomaar je of jij zegt. Ga pas tutoyeren als jouw gesprekspartner dat aangeeft.

Afspraak maken

Zeg tegen de klant dat jij graag een afspraak zou willen maken. Dat is toch zeker wel het doel. Probeer dit alleen niet op te dringen. Dat kan je doen door de vrijblijvendheid van de afspraak te benadrukken. Uiteindelijk gaat het in plaats van koude acquisitie naar warme acquisitie. Het hoeft niet gelijk een klant te worden. Maar houd het contact wel warm door regelmatig een afspraak te maken over de volgende stappen. Zelfs met het sturen met alleen wat informatie is het goed om een volgende terugbel afspraak te maken.

Netjes afsluiten

Niets is vervelender dan een verkeerd gespelde naam bij de informatie die jij mag sturen naar de nieuwe klant. Vraag daarom goed hoe alles gespeld moet worden. Herhaal daarna de naw-gegevens zodat straks het mailtje wel goed aankomt. Herhaal daarna altijd wat jij hebt afgesproken. Bel jij ze met 2 weken terug? Doe dat dan ook! Als laatste sluiten we altijd positief af, ook als ze geen interesse hebben getoond. En we bedanken netjes voor de tijd.

Acquisitie ANNO NU

TM Contact helpt bedrijven met acquisitie anno nu. Anno nu kan een bedrijf niet meer zonder plan om verkoopdoelen te realiseren. Anno nu bieden de verschillende sociale platformen kansen aan ieder bedrijf om meer en sneller resultaat uit acquisitie te realiseren. En anno nu blijft persoonlijk telefonisch contact onmisbaar voor het maken van verkoopafspraken. Hoe ga jij om met acquisitie anno nu?

Wil je meer uitleg over een goed belscript? TM Contact helpt!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *