fbpx
Home » Blog » Google en Twitter: Tweets weer geïndexeerd in zoekmachine

Google en Twitter: Tweets weer geïndexeerd in zoekmachine

16 juni 2015 Marketing

Google en Twitter: oude liefde roest niet. Ze zijn een tijdje uit elkaar geweest, maar bleken uiteindelijk toch niet zonder elkaar te kunnen: Google en Twitter zijn weer samen. Maar waarom hebben ze de handen weer in één geslagen? Wat houdt Google over aan de samenwerking? Zit er voor Twitter ook nog wat in? En welke voordelen heeft deze hernieuwde samenwerking voor jou? We praten je in dit artikel weer helemaal bij!

 

Twitter en Google tweets weer geindexeerd in zoekmachineDe ingewikkelde voorgeschiedenis.
De eerste ontmoeting vond plaats in 2009. Het jonge Twitter kwam het volwassen Google tegen en een relatie was geboren. Deze samenwerking staken ze niet onder stoelen of banken. Bij het zoeken op Google, kwamen direct de meest actuele Tweets naar voren in de zoekresultaten. Helaas hield de relatie niet stand. Waar Google bleef groeien, had Twitter hier toch wat moeite mee. Dit resulteerde in een relatiebreuk tussen beide partijen.

Back together
In de tijd dat ze uit elkaar zijn geweest, is Twitter behoorlijk gegroeid. Echt volwassen geworden, m maar bij lange na niet de grootste. Als je naar Amerika kijkt, maakt slechts 19% van de social media gebruikers gebruik van Twitter. Hier staat 58% facebookgebruikers tegenover. En zelfs Pinterest en Instagram hebben procentueel meer gebruikers. Waarom is de liefde tussen Google en Twitter dan weer opgebloeid?

Deze vraag is heel simpel te beantwoorden. Zoals in iedere goede relatie vullen beide partijen elkaar perfect aan. Google gaat namelijk over informatie. Google ís informatie. Het liefste informatie die 4 seconde oud is. En wie heeft de meest actuele informatie? Juist, Twitter.

Wie, wat, waar, wanneer?
Dagelijks worden er zo’n 9000 tweets per seconde de wereld in geslingerd. Het zou een hels karwei zijn om deze allemaal in Google naar voren te laten komen. Daar hebben ze gelukkig iets op gevonden om dat te voorkomen. Een slim algoritme zorgt ervoor dat alleen relvante tweets in de zoekresultaten naar voren komen.
Ten eerste wordt er gekeken naar wat er nu ‘hot’ is. Welke topics zijn er trending en op welke links wordt er de laatste 24 uur vooral geklikt. Dat zijn dé indicatoren dat iets actueel en dus bruikbaar is. Daarnaast worden RT’s, mentions en de welbekende # gebruikt om te bepalen of de tweets bruikbaar zijn. Zo blijft het voor iedereen duidelijk en overzichtelijk.

Wat levert het op voor Twitter?
Het lijkt nu alsof alleen Google profijt heeft van de vernieuwde relatie. Maar dit is alles behalve zo. Twitter is uitmate in zijn nopjes en weer helemaal de oude. Want het enige wat Twitter direct wil is meer volgers! Er zijn op Twitter zo’n 500 miljoen bezoekers die ‘even langskomen’ zonder in te loggen. Die zijn afkomstig vanuit Google en daar valt vooral de winst in te behalen. Ondanks dat Twitter hier niet direct iets aan verdient, zijn ze al enorm enthousiast met de toename van het verkeer. Want dat is wat Twitter wil. Overal bijzijn als iets viraal gaat.

Real time marketing
Deze opgebloeide liefde is voor veel ondernemingen een geschenk uit de hemel. Gevonden worden is tegenwoordig bij uitstek de manier voor klantenwerving. Of zoals wel eens gezegd wordt: “Gevonden worden is het nieuwe zoeken”.  Vindbaarheid is dus cruciaal. Ben je op Twitter goed te vinden, dan vindt Google je op den duur ook goed. Nieuwe volgers kunnen prospects worden. Je website bezoek stijgt, en als je website goed in elkaar steekt gaat je conversie ook fijn mee omhoog! Wat kan liefde toch mooi zijn

Wat nu? 4 handige tips!
Goed, wat nu? Profiteren van deze relatie natuurlijk! Maar welke punten zijn van invloed hierop:

  • Zorg voor relevante volgers en relevante content. Deze kunnen je berichten retweeten. Google hecht namelijk veel waarde aan retweets.
  • Gebruik hastags, maar zorg er wel voor dat je binnen de grenzen van het toelaatbare blijft.
  • Denk aan je content. Google heeft wel degelijk voorkeur. Plaats er een leuke afbeelding of passend video in. 7 mentions in 1 tweet vind Google weer wat minder plezierig.
  • Maak gebruik van Twitter Cards, om je website bezoek te stimuleren. Daarnaast worden Twitter Cards ook getoond in de mobiele zoekresultaten van Google.

Kortom, met een paar simpele aandachtspunten kan jij volop profiteren van de nieuwe liefdesrelatie tussen Google en Twitter!

Haal jij voldoende resultaat uit je online inspanningen? Weet jij aan welke werkzaamheden je je tijd het beste kunt besteden? Help mij!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *