fbpx
Home » Blog » Irritatie aan de andere kant van de lijn

Irritatie aan de andere kant van de lijn

27 augustus 2015 Acquisitie

Als je acquireert via de telefoon moet je er voor zorgen dat er geen irritatie ontstaat. Zonder irritatie is de kans op succes vele malen groter en met een prettig telefoongesprek leg je de basis voor een goede relatie. In deze blog laten we je zien hoe je ‘irritatie aan de andere kant van de lijn’ kunt voorkomen.

Irritatie is killing voor succes met telefonische acquisitie.

Waarom? Dit is de eerste vraag die je jezelf stelt als je erachter komt dat het om een acquisitiegesprek gaat. Hoe kom ik hier zo snel mogelijk van af? ‘Wanneer je een bepaalde functie hebt, weet je dat de kans dat je gebeld wordt groter is. En….. realiseer je dat ook jouw bedrijf bezig is om aan zijn naamsbekendheid te werken en dat is ook nu via de telefoon nog steeds effectief.

Hoe voorkom je irritatie aan de telefoon?what to do when you feel stuck

  1. Stel de klant centraal
  2. Lees geen script voor
  3. Laat je prospect ook aan het woord
  4. Wees vooral niet opdringerig

 

1. Stel de klant centraal

Je kent het wel: van die irritante mensen die je bellen en aan één stuk door praten. Wanneer je dit alleen al hoort heb je de neiging om af te haken en een einde te maken aan het gesprek.

Je wilt natuurlijk niet dat mensen dit gelijk denken wanneer je belt. Ga dus vooral niet aan één stuk door met praten. Stel de klant centraal. Laat je prospect ook rustig zijn of haar verhaal doen. Hoe meer je klant vertelt, hoe meer informatie je boven tafel krijgt die je kunt gebruiken. Zo komt het realiseren van je doelen alleen maar dichterbij. Ook is het belangrijk dat je waar maakt wat je je klant beloofd. Zorg er dus voor dat je je toezeggingen waar maakt. Ga er vooral niet vanuit dat de klant wel bij jouw bedrijf blijft, er is genoeg concurrentie! En om je klant centraal te zetten moet je ze echt kennen! Stel jezelf de vraag; ‘wie is je klant en wat verwacht hij of zij van je?’ Om daar achter te komen, moet je vragen stellen. Zonder je klant te kennen, kan je ook je aanbod niet doen.

2. Lees geen script voor

Ben je wel eens gebeld door een bedrijf waarvan je dacht, is dit nou een bandje wat wordt afgespeeld of heb ik nou echt iemand aan de telefoon? Zodra je dit hoort heb je de neiging om de hoorn erop te gooien. En je bent niet de enige! .

Lees dus geen tekst voor. Wanneer je het toch fijner vindt om iets op papier te zetten, moet je dat zeker doen! Zorg er voor dat je dit eerst een paar keer goed hebt doorgelezen en stamp het als het ware in je hoofd, want anders klinkt het echt alsof er een bandje aan het afspelen is. Mensen willen contact met mensen, niet met een computer of een robot. Zorg er dus voor dat je menselijk overkomt. Voer eens een oefengesprekje met één van je collega’s. Zij kunnen jou wat tips en trucs geven als dat nodig is. En ooit van de 3×3 methode gehoord? Zoek in drie minuten  drie relevante en passende stukken informatie over je prospect. Kijk hiervoor op Linkedin, op de website of op de website van een zijn klanten. Zo voer je een gesprek op maat. En ben je geen robot die iedere keer hetzelfde verhaal afdraait.

3. Laat je prospect ook aan het woord

Stel je voor, je wordt gebeld en krijgt een vrouw aan de telefoon. Het gaat hierbij om een acquisitiegesprek. De vrouw die het gesprek voert aan de andere kant van de lijn blijft aan één stuk door praten. Je wilt eigenlijk ook wat zeggen, maar je komt er maar niet tussen. Dan is het logisch dat je je begint te irriteren en het gesprek zo snel mogelijk probeert af te kappen. Hiermee win je natuurlijk geen klanten.

Stel jezelf kort voor, vertel waarvoor je belt en stel een open vraag. Zo zorg je dat er een ‘echt’gesprek ontstaat. Nodig de prospect uit tot praten in plaats van alleen maar te ratelen. Zo krijgt de degene aan de andere kant van de lijn ook de gelegenheid om iets te zeggen. Praat duidelijk en maak ook duidelijk wat je wilt van de prospect. Ook als je je prospect aan het woord laat achterhaal je bijzonder veel informatie! ‘And last but not least’: bewaar je geduld, geef de prospect tijd om zijn beslissingen te nemen.

4. Wees vooral niet opdringerig

Bellers die je dwingen om ‘ja’ te zeggen vinden de meeste klanten zeer irritant. Als beller is dat eigenlijk wel het minst wat de klant van je moet vinden. Je hebt het vast ook wel een keer meegemaakt, van die verkopers die maar niet kunnen stoppen met; Wilt u dit dan niet? Of wilt u dan niet besparen? Sommige verkopers gaan maar door en weten van geen ophouden. Nee is nee! Vraag liever wat een beter moment is om terug te bellen en houd je ook aan die afspraak.

Dwing de klant vooral niet tot iets te doen wat hij niet wilt. De toon voor de relatie is dan gezet en niet in positieve zin. Meestal is vaker contact (bellen, mailen, contact via social media)  nodig om een goede relatie op te bouwen en een afspraak te maken. Je zou eigenlijk verstelt moeten staan als je na één acquisitiegesprek je klant volledig binnensleept.

Onderstaand nog een leuke infographic over irritatie in salescontacten.

Sales-research-infographic-US

Acquisitie ANNO NU
TM Contact helpt bedrijven met acquisitie anno nu. Anno nu kan een bedrijf niet meer zonder plan om verkoop doelen te realiseren. Anno nu bieden de verschillende sociale platformen kansen aan ieder bedrijf om meer en sneller resultaat uit acquisitie te realiseren. En anno nu blijft persoonlijk telefonisch contact onmisbaar voor het maken van verkoopafspraken. Hoe ga jij om met acquisitie anno nu.

Wilt u professionele ondersteuning bij acquisitie? TM Contact helpt!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Eén reactie op dit artikel

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *