fbpx
Home » Blog » Hoe maak je een succes van je beursdeelname…….5 tips

Hoe maak je een succes van je beursdeelname…….5 tips

04 april 2016 Acquisitie

Hoe zorg je voor een succesvolle beursdeelname? Op 5&6 april is het weer zover: de Bedrijven Contact Dagen in Assen. Dit jaar is TM Contact ook weer van de partij. Het deelnemen van een beurs is altijd een mooi moment om bijvoorbeeld contact te leggen met prospects, bestaande relaties warm te houden of te werken aan je naamsbekendheid! Maar hoe zorg je nou daadwerkelijk voor een succesvolle beursdeelname?

Hoe maak je een succes van je beursdeelname- (2)

Persoonlijk contact
Waarom gaan mensen (lees:prospects) naar een beurs? Uit onderzoek is gebleken dat persoonlijk contact de belangrijkste reden is! Bezoekers willen graag met specialisten van gedachten wisselen en verwachten daarbij nieuwe inzichten te krijgen. Men is ook op zoek naar nieuwe producten, diensten en oplossingen en veel minder voor de ‘gezelligheid’. De combinatie tussen ‘zich op internet oriënteren’ en persoonlijk contact blijkt een effectieve combinatie.

Ontevreden bezoekers
Toch is meer dan de helft van de beursbezoekers niet tevreden na een beursbezoek. Vaak is niet de juiste kennis aanwezig. Als deze er wel was, bleek de specialist te lang in gesprek met een ander.

Hieruit blijkt dat het kwalificeren van leads erg belangrijk is. Slimme verkopers doen dit gelijk al door een praatje aan te knopen en vragen te stellen aan de bezoekers van de stand. Als het erg druk is, kun je er ook voor zorgen dat bezoekers de mogelijkheid hebben kaartjes in te vullen. Dit kunnen kaartjes zijn om alleen wat informatie te laten versturen. Een ander idee is prijsvraag of enquête. Verdeel deze dan naderhand in 3 groepen. Uiteraard begint je opvolging met de meeste kansrijke. Vanuit daar werk je de lijst af.

Brochures of gesprek
Zorg ervoor dat je in gesprek raakt met de bezoeker. Wat je veel merkt op een beurs is dat de brochure wordt gezien als vervanging van het gesprek en niet ter aanvulling. Wees je er dus van bewust dat na het uitdelen van de brochure het gesprek nog niet voorbij is! Vraag meer dan je vertelt. Probeer tijdens het gesprek er ook achter te komen hoe (interessante) prospect het liefst benaderd zou willen worden na de beurs. E-mail is het meest gebruikelijk, maar als er een afspraak gemaakt kan worden is dat natuurlijk helemaal mooi.

Twee uur, een dag, of 5 dagen?
Wanneer gaan we beginnen met de opvolging van de leads. Besteed aan dit aspect veel aandacht. Omdat een bezoeker veel indrukken krijgt tijdens een beurs, moet je er voor zorgen dat jij als eerste weer naar voren komt. Dus waarom niet direct na de beurs een bedankmailtje of een andere leuke reminder? Neem na 2 dagen weer contact op met je meest interessante leads. Zorg dat binnen 5 dagen alle potentiële klanten zijn benaderd. Vergeet uiteraard niet je bestaande klanten en relaties ook even te bedanken!

Succes uit de beurs begint bij jezelf.
Of een beurs een succes wordt, hangt dus helemaal van jezelf af.  Zorg voor een goede voorbereiding, wees actief op de beurs zelf en denk aan de goede opvolging. Denk daarbij niet alleen aan de nieuwe prospects, maar ook zeker aan je huidige klanten. Geen tijd om de nieuwe leads na te laten bellen? Of geen idee hoe dit het beste kan? Laat koude acquisitie nou helemaal ons ding zijn…..

 

Op de beurs gestaan, maar geen tijd om leads op te volgen? TM Contact staat voor u klaar!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *