fbpx
Home » Blog » Online luisteren door te monitoren

Online luisteren door te monitoren

05 september 2014 Acquisitie

Tijdonline luisterenens een ‘real life’ gesprek is het al lastig om te luisteren naar de ander. Laat staan hoe lastig het is om online te luisteren naar de vele gesprekken die daar worden gevoerd. Online zie jij je gesprekspartner niet en online worden sommige dingen misschien heel verkeerd opgevat. Hoe luister je dan online? In deze blog willen wij je graag vertellen hoe je online kan luisteren. Er gebeurt steeds meer online en jouw doelgroep is ook online te vinden. Het enige wat je dan nog moet doen is luisteren naar deze doelgroep.“Je luistert veel, je zoekt veel en wat je zegt snijdt hout.”

Een schat aan informatie
Google is de plek waar we vaak beginnen met zoeken als we een doelgroepanalyse moeten maken. Hoe oud is mijn doelgroep, waar wonen ze… Maar wat houdt ze eigenlijk bezig? Wat mijn doelgroep leuk vindt of verwacht van mijn product is een stuk lastiger te vinden in de zoekmachines. Maar deze informatie ligt zeker voor het oprapen. En dat is op social media. Hier vertelt ook jouw doelgroep wat ze leuk vinden en wat ze bezig houdt. Dit moeten we in de gaten houden en deze informatie is van onschatbare waarde voor jouw bedrijf.

Online is ook jouw doelgroep te vinden
Ten eerste moet je weten op welke platformen je doelgroep te vinden is. Je moet precies weten wat voor soort mensen jouw product of dienst van waarde zullen vinden en dan moet je wat deze doelgroep zegt nog kunnen filteren naar de informatie die van waarde is. Als laatste is het analyseren van de informatie van belang. Daarvoor de volgende tips om goed aan de slag te gaan met jouw doelgroep op social media:

Volgen
Probeer actief mensen te volgen die van jou van belang zijn. Wie vertelt veel over de onderwerpen die jij interessant vindt? Wie zou belang hebben bij jouw product of dienst? Probeer belangrijke bedrijven en interessante mensen te volgen. Het gaat niet om het aantal volgers, dat wordt nog wel eens vergeten. Zet kwaliteit boven kwantiteit. Zo zal je al veel mensen volgen die informatie geven wat interessant kan zijn of van belang kan zijn.

Zoekwoorden
In vele programma’s is het mogelijk om zoekwoorden aan te maken. Dit is vrijwel het belangrijkste met luisteren naar je doelgroep. Wat wordt er nu echt gezegd? Om hier achter te komen, moet je op zoek gaan naar de zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk kunnen zijn. Voor een administratiekantoor kan het bijvoorbeeld interessant zijn om te zoeken naar mensen die zeggen dat ze administratie een gedoe vinden, vragen hebben over BTW, de aangifte, vragen over verschillende boekhoudpaketten, etc. Dan heb jij gelijk je doelgroep te pakken en weet je meteen wat ze bezig houdt. Zoek op de woorden die van jou van belang kunnen zijn en je zult zien dat er veel mensen zijn die hier iets over hebben gezegd. Ga eens brainstormen en zet alle associaties die betrekking hebben op je bedrijf en dienstverlening op papier. Zoek eens op deze woorden in Twitter. Goede kans op interessante resultaten.

Reageren
Het is niet alleen maar luisteren. Blijf ook vooral reageren op wat mensen zeggen. Ga in gesprek. Bijvoorbeeld als mensen wat over je dienst of product zeggen, hetzij positief of negatief. Let op dat wat je zegt wel waardevol is. Er zijn genoeg mensen die alleen maar zenden en reclame maken. Ga ervan uit dat je bezig bent relaties op te bouwen. Hoe zou je in een persoonlijk gesprek reageren?

Evalueren
De evaluatie komt altijd weer terug. Het blijft belangrijk om te kijken of wat je doet ook echt effect heeft. Doe eens een keer een actie via social media en bekijk dan eens wat er voor, tijdens en na de actie gezegd wordt over het onderwerp, de dienst of het product.
Verschillende manieren van online luisteren
Luisteren is een van de belangrijkste onderdelen om er achter te komen wat je doelgroep nu echt wil. Maar er zijn verschillende manieren van luisteren. Deze zijn hieronder beschreven.

Online luisteren

Luisteren om te weten wat men nu overje schrijft
Houd in elk geval in de gaten wat er over jebedrijf gezegd wordt. je hoeft niet op elke negatieve reactie te reageren, maar zorg dat je op de hoogtebent van het sentiment.
Luisteren om te reageren en service te bieden
Eindeloos aan te telefoon hangen met de klantenservice is bijna uit de tijd. Online kunnen mensen ook klagen. Deze mensen moet je snel en naar tevredenheid helpen. De webcare teams van merken raken steeds beter ingespeeld en leveren goede service. Probeer hiervoor ook zoekwoorden aan te maken. Zo signaleer je direct waar de problemen zijn en kan je hierop inspelen.

Luisteren om te begrijpen wat klanten willen
Klanten zeggen vaak niet letterlijk wat ze willen, dat maakt het alleen maar lastiger. Wat we vandaag willen, is morgen misschien heel anders. Daarom is het zoeken naar de klantenbehoefte vrij lastig. Probeer om dit te achterhalen een keer een vraag te stellen. Gooi het gewoon ‘in de groep’. Het mooie aan social media is dat het zo open is en iedereen kan reageren. Probeer de vraag achter de vraag te ontdekken en begrijp wat de klant echt wil. Bekijk dan of jouw merk de oplossing kan bieden en communiceer dit! Succes!

 

Heb je nog steeds moeite om te luisteren naar je doelgroep? Neem contact op!



TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *