Home » Blog » Hoe maak ik een succes van telefonische acquisitie? Lees onze acquisitie tips.

Hoe maak ik een succes van telefonische acquisitie? Lees onze acquisitie tips.

04 mei 2018 Acquisitie

In dit blog onze 7 belangrijkste telefonische acquisitie tips die wij onze nieuwe collega’s meegeven. Lees het en probeer het eens zelf.

7 Telefonische acquisitie tips

1. Smile before you dial

Het werkt echt. Mensen merken dat aan de andere kant. Telefonische acquisitie met een lach blijkt vele malen meer succes te hebben dan mensen met een serieuze of neutrale boodschap. Wanneer je een gesprek vrolijk en positief ingaat, gaat de andere kant daar in mee. Ook humor blijkt (mits gedoseerd) een goede manier van verkopen te zijn.

2. Luister

Een van de redenen waarom veel mensen slecht zijn in telefonische acquisitie is omdat ze niet kunnen luisteren. Ze stellen een vraag en verwachten een bepaald antwoord. Zelfs bij een ander antwoord, gaat de beller gewoon door met zijn verhaal. Zo werkt het niet. Bellen is persoonlijk contact. Elk gesprek is verschillend en niet vooraf in te schatten. Je zult moeten luisteren om te merken wat de ontvanger wil en of jij aan deze wens kunt voldoen.

3. Denk in percentages

Laat je niet uit het veld slaan door mensen die niet geïnteresseerd zijn. Als je bij 10% succes wilt hebben moet je jezelf dus door negen telefoontjes heen werken waarbij geen interesse zal zijn. Het hoort erbij. Telefonische acquisitie is hard werken voor een mooi resultaat.

4. Leer een belscript uit je hoofd, maar gebruik hem niet!

Een belscript geeft je een doel. Je weet welke boodschap je over wilt brengen. Door zonder belscript te bellen, maak je van de telefoontjes die je pleegt echte gesprekken. Dit zal door de andere kant zeer gewaardeerd.

5. Ga voor de afspraak, niet voor de inhoud.

Zorg dat je duidelijk maakt dat je belt voor het maken van een afspraak. Ga niet te diep in op de producten/diensten die je wilt verkopen. Aan de telefoon hebben mensen toch niet voldoende tijd om je verhaal aan te horen. Zorg dat je langs mag komen en vertel daar je verhaal.

6. Leer van anderen.

Wat vind je zelf vervelend of boeiend aan een telefoongesprek? Als je goed wilt zijn in verkoop is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in jezelf. Kijk bijvoorbeeld eens op deze website. Hier worden allerlei handige tips over verkopen gegeven.

7. Gewoon doen!

Doe en ervaar het. Telefonische acquisitie kun je nooit echt leren uit de theorie, filmpjes op Youtube of rollenspellen. Je kunt de basics van het belscript onder de knie krijgen en bewust worden van een glimlach tijdens een gesprek, maar daarmee houdt het op.
Echte telefonische acquisitie leer je simpelweg door te doen. Begin dan ook nooit bij de meest interessante prospects. Begin gewoon bovenaan je lijst en werk naar beneden. Als je bij nummer 10 een eerste positieve gesprek hebt gehad, waarbij interesse is getoond, kijk dan eens wat je hierin anders deed dan in voorgaande gesprekken en evalueer jezelf. Ervaring is de belangrijkste leerschool van telefonische acquisitie. Je moet het gewoon doen! Wij hebben je nu 7 acquisitie tips gegeven. Probeer het eens zelf!

Acquisitie uitbesteden kan natuurlijk ook

Telefonische acquisitie is een vak, óns vak! Daarom hebben wij bij TM Contact specialisten in dienst met passie voor verkopen. Wij zijn gemotiveerde acquisitie toppers met uitstekende communicatieve vaardigheden.

Wij hielpen al eerder klanten met hun acquisitie B2B in de branches: schoonmaak, accountantskantoren, logistieke systemen, verkoop van pallets, software, bedrijfsuitjes en teambuilding, beveiliging, contractbeheer, evenementen, juridische dienstverlening. Niets is te moeilijk voor ons! Klanten werven voor onze partners is iets wat wij al jarenlang met veel passie doen.

Wil je meer kwalitatieve verkoopafspraken? Vraag een offerte aan!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *