Home » Blog » Tips voor een goede pitch

Tips voor een goede pitch

22 augustus 2017 acquisitie

goede pitch

Tips voor een goede pitch

Pitchen, het klinkt zo makkelijk. Maar toch is het best lastig om een aansprekend verhaal over je bedrijf te vertellen in slechts een minuut. En dan wil je ook nog dat mensen goed onthouden wat je doet en er nog enthousiast van worden ook. Hoe zorg je ervoor dat je overbrengt wat je wil overbrengen. En belangrijker nog: Hoe zorg je ervoor dat je verhaal blijft hangen en mensen snappen waarvoor ze bij jou terecht kunnen.  Er zijn een aantal belangrijke punten die je niet moet vergeten.

 

Het is een verhaal, geen opsomming. 

Een pitch is een verhaal, mensen worden meegenomen door een verhaal. Een verhaal met passie. Over jezelf en over jouw bedrijf. Kortom: een verhaal over de toegevoegde waarde die jij levert. Eigenlijk moet het publiek als het jouw verhaal één keer heeft gehoord, je verhaal kunnen navertellen. Dat kan alleen bij een echt verhaal, niet met Powerpoint en bulletpoints.

Het heeft een prikkelend begin. 

Hoeveel films beginnen met de titel van de film? Bijna geen. Meestal kom je meteen in de actie terecht. Waarom? Uit onderzoek blijkt dat je in de eerste tien minuten bepaalt of een film goed is. Daarna redeneer je alleen maar terug naar die eerste beslissing. Dus start je pitch ook uitdagend. Met iets spannends, een vraag, een prikkeling, een grap: iets wat reactie oproept. Daarna pas je naam en bedrijfsnaam.

Niet het product, maar welk probleem je oplost voor je klanten staat centraal.

Als je koffie verkoopt, wat verkoop je dan? Natuurlijk verkoop je de lekkerste koffie van de beste bonen met de lekkerste smaak en het fijnste aroma. Maar daarmee verkoop je niks. Wat je écht verkoopt is: “een moment van ontspanning, gezelligheid en een goede sfeer op de werkvloer.” Kortom, je product zélf is niet zo belangrijk: wat je klant voor een voordeel ermee behaalt des te meer. Incorporeer je deze oplossing, of beter het voordeel van de potentiële klant in je pitch.

Straal passie uit: in woord en gebaar. 

Vraag een investeerder waar hij/zij naar kijkt tijdens een pitch en het antwoord is: de persoon! Is het iemand die gaat voor z’n product? Loopt hij/zij de poten uit z’n lijf? Is hij/zij slim genoeg om met mijn geld aan het werk te gaan?  Hoe beoordelen ze dat? Voor een groot gedeelte non-verbale communicatie dus. Gepassioneerde mensen werken aanstekelijk, maak daar gebruik van. Ga liever spetterend 3 keer verbaal op je bek, dan foutloos als een houten Klaas je verhaal opdreunen.

Weet wie je doelgroep is en pas je verhaal aan. 

Als je je verhaal voor een klas met 5 jarigen vertelt, is het anders dan als je in de bedrijfskantine staat. Logisch, maar toch passen maar weinig mensen hun pitch precies aan op het publiek wat ze voor zich hebben. Daar zit jouw voordeel: maak een opening die aansluit bij je publiek, weet waarom ze misschien geïnteresseerd zijn en zorg dat je aan het einde een vraag stelt waar ze iets mee kunnen.

Het heeft een mooi slot: waar mensen opgeroepen worden tot actie. 

Wat moeten mensen doen nadat ze jouw pitch hebben gehoord? Naar de website? Het doorvertellen aan hun vrienden? Het product kopen? Investeren? Ga er niet vanuit dat je publiek jouw vraag op je voorhoofd kan lezen, maar stel ‘m gewoon.

En als dit allemaal in je verhaal zit. Rest je nog 1 ding: doen, doen en nog eens doen! Veel plezier! Heb je aanvullingen of opmerkingen over dit artikel? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

Telefonische acquisitie is een vak, óns vak!
Met telefonische acquisitie maakt u persoonlijk contact met uw potentiële klanten. Persoonlijk contact is nodig om een afspraak te maken. We hebben maar 1 belangrijke vraag voor u. Wie wilt u als klant?

Wil je meer kwalitatieve verkoopafspraken? Klik hier!

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.