fbpx
Home » Blog » Veel tijd kwijt aan social media

Veel tijd kwijt aan social media

20 november 2012 Marketing

social-media-gesprekken-voeren“ Wat een gedoe die social media, en wat kost het me veel tijd!” Dit is een veel gehoord bezwaar tegen het gebruik van social media. En inderdaad het kost veel tijd. Want uiteindelijk is het gewoon 1 op 1 communicatie. Met het grote verschil dat iedereen kan meekijken en praten. En het slechte nieuws: Er is ook geen oplossing voor, behalve er helemaal niet aan beginnen of er per direct mee stoppen.

Op social media wordt er teruggepraat. Op zich is dit  natuurlijk niets nieuws: mensen praatten altijd al het liefst met andere mensen. Bedrijven merkten dat alleen nooit echt, omdat de mogelijkheden om op zo’n grote schaal te luisteren er nog niet waren. Mensen die praten, willen dat doen met andere mensen, niet met een afdeling of een heel bedrijf. Dat is 1 van de belangrijkste zaken die je je moet realiseren als je aan social media begint. Je kan wel alleen maar roepen, maar juist door het aangaan van persoonlijke gesprekken wordt de inzet van social media interessant.

Geen tijd? Geen gesprek!
Het leuke van internetcontact is dat het je de mogelijkheid biedt om van achter je eigen bureau in gesprek te gaan met iemand anders. Twee mensen die met elkaar in gesprek zijn, niet de functies of de afdelingen, maar gewoon twee mensen die met elkaar discussiëren. De functies of het bedrijf waar je voor werkt is waarschijnlijk de aanleiding voor het gesprek. Maar het is uiteindelijk altijd een gesprek van mens tot mens. Niet van afdeling tot instituut. Als je daar geen tijd voor hebt, dan moet je geen gesprek starten. Ben je begonnen maar wil je stoppen met praten? Dan neem je ook netjes afscheid en leg je uit waarom je nu even niet reageert. Dat heeft gewoon te maken met etiquette. In het directe persoonlijke contact doe je dat ook, dus waarom online niet?

Zoek het op
Wanneer je als ondernemer optimaal gebruik wilt maken van social media, vormt tijd vaak de grootste bedreiging. Je hebt al zoveel andere zaken te doen, die direct geld opleveren. Ook andere activiteiten op het gebied van marketing krijgen wellicht niet de aandacht die ze verdienen. Bedenk dan dat social media realtief goedkoop zijn. Ze kosten tijd, maar vaak weinig geld. Hoe gaat social media werken? Gewoon heel veel kletsen. Eerst op zoek gaan naar de plek waar de voor jou interessant mensen zich bevinden en dan in gesprek gaan. En blijven. Online communiceren is uiteindelijk: vriendelijk zijn en hard werken.

Succes met social media
Succesvolle online campagnes zijn daarom altijd een combinatie van mooie techniek, de juiste vorm, maar vooral ook van een aantal gedreven mensen – of eentje! – die persoonlijk contact heeft met andere mensen. Het kletsen van mens tot mens kost tijd. Die moet je eraan willen besteden. Bovendien is het niet mogelijk jouw mens-zijn uit te besteden aan een bureau of afdeling communicatie. Daar trapt je gesprekspartner niet lang in. Je moet zelf in gesprek. Dat kost dus nog meer tijd. En zijn er te veel gesprekken te voeren? Dan moet je dat met meer mensen doen, of uitleggen waarom je niet met iedereen in gesprek kunt gaan. Dat je immers ook maar een mens bent.
Wel zijn er genoeg tools beschikbaar die het kletsen kunnen stroomlijnen en je kunnen laten zien waar de gesprekken plaatsvinden.  Wij zijn zelf erg gecharmeerd van Hootsuite, maar er zijn uiteraard meer mogelijkheden.

Acquisitie anno nu
TM Contact helpt bedrijven met acquisitie anno nu. Anno nu kan een bedrijf niet meer zonder plan om verkoop doelen te realiseren. Anno nu bieden de verschillende sociale platformen kansen aan ieder bedrijf om meer en sneller resultaat uit acquisitie te realiseren. En anno nu blijft persoonlijk telefonisch contact onmisbaar voor het maken van verkoopafspraken. Hoe ga jij om met acquisitie anno nu?


TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *