fbpx
Home » Blog » Wat is uw onderscheidend vermogen?

Wat is uw onderscheidend vermogen?

26 juni 2017 Acquisitie

onderscheidend vermogenIk zag een tweet voorbij komen waarin stond “People don’t buy into your product, they buy into your approach to solving their problem.” Dat zou eigenlijk iedereen goed in zijn oren moeten knopen. Veel ondernemers realiseren zich niet dat zijzelf en hun manier van werken het onderscheidend vermogen van het bedrijf zijn. De dienstverlening is vaak veel minder spannend. Toch is het vaak die droge dienstverlening waarin de communicatie naar buiten toe op gewezen wordt.

Wat is uw onderscheidend vermogen?
Het wordt voor potentiële klanten veel interessanter als een ondernemer vertelt wat hem drijft. Hoe hij problemen aanpakt en wat klanten kunnen verwachten als ze gebruik hebben gemaakt van zijn/haar dienstverlening. Daarmee maakt u potentiële klanten enthousiast. In deze blog een aantal tips hoe u mensen kunt enthousiasmeren voor uw bedrijf.

Onderscheiden

Ontdek wat uw onderscheidend vermogen is. Wat maakt uw administratiekantoor of schoonmaakbedrijf nu anders dan al die andere administratiekantoren en schoonmaakbedrijven? Het onderscheidend vermogen is een mix van een aantal zaken.

  1. Vergeet nooit uw core-business! Het moet te allen tijde duidelijk zijn waarvoor mensen bij uw terecht kunnen. 
  2. Denk na over de behoefte van de (potentiële) klant! Immers onderscheidend zijn in iets waar geen behoefte aan is, maakt een bedrijf nooit succesvol.
  3. Maak duidelijk wat u anders doet dan anderen! Onderscheidend zijn zonder het onderscheidend vermogen te communiceren is niet handig. Laat weten waarom u bepaalde zaken anders doet!

 

Stel de klant centraal

Als u de bovenstaande zaken voor uzelf helder hebt, kunt u dit ook gebruiken in de communicatie. Probeer in de communicatie met (potentiële) klanten en relaties de klant centraal te stellen en niet het bedrijf. Als we kijken naar onze eigen communicatie dan wordt het duidelijk dat wij de nadruk heel erg op kwalitatieve telefonische acquisitie leggen. Dat leveren we ook, maar in onze communicatie kwamen wijzelf eerst en dan de potentiële klant. Nu leggen we de nadruk meer op inzicht, meer actie, meer omzet. Dat is wat de klant krijgt en waarom ze ons inschakelen. We stellen de klant dus centraal. Aan de reacties die we krijgen, merken we ook dat dit gewaardeerd wordt.

Salespitch

Om in korte tijd goed duidelijk te maken wat u nu precies doet en waarin u onderscheidend bent, moet u een korte salespitch paraat hebben. Denk er goed over na en zorg dat u weet wat u gaat zeggen als iemand vraagt wat uw product of dienstverlening inhoudt en wat hier de toegevoegde waarde van is. Voor een goed verhaal dat ook kort en bondig is, kan de volgende structuur helpen:

Ik ben (naam) en ik help mensen om (behoefte te vervullen/probleem op te lossen) dat doe ik door (uitleggen hoe uw werkt). Sluit op een leuke manier af.

Zorg dat de pitch niet langer duurt dan een minuut. Als u hier goed over nadenkt, zorgt u ervoor dat iedereen die u spreekt hetzelfde hoort over u en uw bedrijf. Op die manier creëert u een eenduidig beeld van het bedrijf. En houd altijd in het achterhoofd: Uw dienstverlening is niet zo bijzonder, het is de manier waarop u het uitvoert! Dit is wat het bijzonder maakt!

TM Contact

Om potentiële klanten te overtuigen zaken met u te doen zijn er ongeveer 7 contactmomenten nodig. Verschillende onderzoeken hebben dit uitgewezen. Acquisitie uitbesteden aan TM Contact is een goede keuze als u zelf de regie wilt nemen over het organiseren van deze contactmomenten. Alles wat we doen is erop gericht om een zorgvuldig geselecteerde groep potentiële klanten met uw bedrijf in contact te laten komen, met als doel een persoonlijke afspraak om uw dienstverlening te presenteren.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Vraag offerte aan

TM Contact
TM Contact
TM Contact helpt sinds 2006 bedrijven met acquisitie. Een team enthousiaste medewerkers staat al ruim 10 jaar klaar voor onze klanten. We vinden het in de eerste plaats geweldig om ondernemers te helpen met het leggen van contacten. Dat lijkt zo makkelijk. Iedereen heeft contact met andere mensen, maar om mensen te overtuigen zaken met u te doen is toch een vak apart. Een geweldig vak vinden wij.

Eén reactie op dit artikel

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *