Koude acquisitie? Lastig? Geen tijd?

Veel professionals zijn ooit een eigen bedrijf begonnen, zonder zich te realiseren dat klanten niet vanzelf komen. Het eerste jaar komen de opdrachten nog wel binnen vanuit hun netwerk, maar na een jaar of iets langer droogt de funnel van verwijzingen op. En ja, ze hebben haast geen aandacht besteed aan hun acquisitie. Wat nu?

Het krijgen van een ‘warme lead’, oftewel een aanbeveling of doorverwijzing, is zeker wel de gemakkelijkste, de effectiefste, de efficiëntste en dus de beste manier om aan nieuwe klanten te komen. De denkfout die veel mensen maken is vaak dat zij denken dat kwalitatief goed werk automatisch in nieuwe klanten resulteert. “De klant zal het wel verder vertellen.” Dit gebeurt ook wel, maar meestal als jouw klant specifiek gevraagd wordt om iemand met jouw expertise te noemen. Helaas zul je hierdoor veel kansen mislopen.

Je Ambassadeurs

Hoeveel ambassadeurs heb je voor jouw onderneming? Met ambassadeurs bedoelen wij jouw klanten die jouw onderneming proactief in contact brengen met nieuwe potentiële klanten. Er zijn heel veel mensen in jouw netwerk die jou kunnen aanbevelen. We kijken naar de twee het meest voor de hand liggende “ambassadeurs”:

1. Huidige klanten.

Klanten leveren altijd klanten op. Sommige hiervan doen dit spontaan, maar het overgrote deel denkt hier niet eens aan. Niet omdat ze geen tevreden klanten zijn, maar omdat ze het vaak erg druk hebben.

Stel jezelf eens de vraag. Hoe vaak heb jij een spontane doorverwijzing aan iemand anders gegeven? Bij hoeveel bedrijven, restaurants, winkels etc. ben je klant? Kan het zijn dat je iets van anderen verwacht wat je zelf niet doet?

Vraag gewoon aan al je opdrachtgevers/klanten en je zult versteld staan hoeveel er hier enthousiast op reageren!

2. Verwijzers.

De klanten die al een doorverwijzing hebben gegeven in het verleden. Maar wie zijn dat? Vaak weten ondernemers niet via welke wegen klanten bij hen zijn gekomen. Ze vragen er niet naar, ze weten het niet spontaan en ze houden het ook nergens bij. Een gemiste kans, want als je dit had geweten, had je hier ook in kunnen investeren.

Uit onderzoeken blijkt dat 70% van de omzet van MKB’ers via hun netwerk binnenkomt: via zowel directe contacten als doorverwijzingen. De directe contacten zijn natuurlijk bekend, maar via wie de doorverwijzingen zijn gekomen is vaak niet duidelijk. En dat is jammer.

Dit zijn maar twee voorbeelden van mensen die jij als ondernemer al kent en die je dus direct kunt benaderen om op korte termijn resultaat te behalen: introducties bij potentiële klanten.
Het doorverwijzen kan je leven als ondernemer dus veel gemakkelijke maken. Creëer daarom je eigen netwerk van ware ambassadeurs voor je bedrijf via je klanten en verwijzers. En daarmee een stroom van doorverwijzingen die nooit opdroogt. Ideaal voor wie geen zin in koude acquisitie heeft.